Kemaafan adalah dendam yang terindah....


Kemaafan...adalah DENDAM YANG TERINDAH

Tuesday, October 15, 2013

Baru Ku tahu siapa dia....

Pening kepalaku memikirkan minah yang sorang ni...lembut lidahnya bila berbicara dengan orang atasan..menyembunyikan kemelut yang ada dalam diri.. bagaikan ular...membelit dan menyembur bisa tak kira pada siapa asalkan diri terselamat....hakikatnya..hanya Allah saja yang tahu sikapnya dari dulu tak pernah berubah....

Seribu alasan diberi bila pihak atasan bertanya....untuk menyelamatkan diri....pentadbir cuti dituduh macam-macam..bos lama dikata terlalu sibuk...tapi bila dia hilang tanpa berita kami disalahkan....kononnya tak memaklumkan cuti tanpa gajinya tidak diluluskan...berkali-kali bos memaklumkan dalam mesyuarat...kalau tidak hadir tugas maklumkan...namun degil...EGOnya terlalu tinggi...dia lupa kami tahu siapa dia kenapa dia ditukarkan ke Unit ini....

Masihku ingat semasa dia datang kepejabat suatu hari tu...jam 2 petang...masa tu dia tak punch...aku panggil namanya minta punch kad tapi dia buat bodoh je....bila di tanya katanya ke klinik..mana timeslip...tak bagi puas minta macam pengemis baru bagi...jadi kesimpulannya ...sifat yang macam sendu atau lembut tu sebenarnya berbeza dengan sikap yang ada pada dirinya....doa ku moga kau berubah.....

Wednesday, October 9, 2013

kesihatanku terganggu

Telah lebih dari seminggu aku demam namun aku tak kan ambil cuti sakit apalagi dari klinik swasta..kali pertama ke klinik diberi mcm2 ubat...ngantuk sangat...tapi apakan daya terpaksa memandu juga...kalau tidak siapa yang bak hantar pergi dan balik kerja...aku bukan jenis manja...selagi terdaya..buat sendiri semuanya..

Wednesday, September 4, 2013

Muzium Kesenian Islam...berbuka puasa


foto kenangan semasa berbuka puasa .....

Salam Perpisahan buat Pn Agnes Johari


Kami yang bernama wanita di UPP......
Tunggu....jangan terbang ....
Hari-hari terakhir pun masih banyak kerja...inilah UPP


29 Julai 2013 adalah hari terakhir bagi Pn Agnes Johari bertugas di Unit Penyelarasan Projek..kami warga UPP telah mengadakan majlis jasamu dikenang buat beliau....majlis ini juga turut dihadiri oleh pihak pengurusan tertinggi JPBD....

Semoga Pn Agnes gembira di sana...dibumi kelahiranya...bumi kenyalang...kami warga UPP merakamkan ucapan terima kasih atas semua tunjuk ajar...juga budi baiknya sepanjang menerajui UPP....

Sunday, July 7, 2013

myRTinfo

Masih ingat, hari itu 31 Jun 2013 semasa Mesyuarat Cadangan Perbelanjaan Rolling Plan ke Empat Tahun 2015, wakil KU UPP berjanji untuk sediakan blog dalam masa tiga hari dan akulah yang diamanahkan untuk membangunkannya....lalu kuminta bantuan dari Khalid dan Epul untuk membantu...khalid bantu upload semua RT dan Peta Cadangan dalam issuu.com manakala epul bantu scan report yang tidak ada soft copy....dan Ley pula ku minta untuk memberi  info tentang Status Penyediaan RT, manakala aku selain dari membangunkan blog ini, tugasku juga ialah untuk upload maklumat asas Perancangan yang telah UPP sediakan...
Alhamdulillah..janji telah ditepati....namun ia semacam tak ada apa2 perkembangan...nasib baik aku tak delete...biasanya kalau apa yang aku diminta buat dan telah siap tapi dibiarkan begitu saja aku pasti akan delete terus....namun belum sempat ku lenyapkan....bosku sms agar jangan delete.....pihak STM telah linkkan melalalui website townplan...lalu kekallah ia di seperti di atas....tugas kami adalah untuk mengemaskini setiap masa.....mengharapkan banyak lagi softcopy dari pejabat2 zon...jasa baik kalian dalam membantu memberi apa yang kami minta  tetap kami ingati....semoga semua informasi dapat membantu mereka yang memerlukan....

Monday, May 20, 2013

anugerah hari pekerja

hari itu, 8 Mei 2013 sekali lagi mencatat sejarah dalam hidupku...walaupun anugerahnya agak biasa saja tapi aku tetap gembira, dalam keadaan kakiku yang masih sakit, ku gagahi jua untuk turut serta..terima kasih buat semua....khasnya buat yang menilai...juga KESPERB ...sebenarnya kami bertiga tak pernah datang lambat, tak pernah mengambil cuti sakit dan tak pernah cuti kecemasan....

secebis kenangan

pemberian yang ikhlas bukan bererti saiz yang besar atau nilaian yang mahal....ianya lahir dari hati yang suci, jadi ikhlaslah semasa menerima dan memberi....semoga semua yang kita terima akan jadi koleksi indah dan terpahat dalam memori...


Thursday, May 16, 2013

urut tradisional mengembalikan langkah ku....

begitu tekun pakar mencari sendi yang lari

sakitnya hanya Allah yang tau...




Tarikh 7 Mei 2013 (selasa) masih terpahat kukuh dalam ingatan..semasa berjalan ke tempat bosku, tiba2 tubuhku macam tak seimbang dan hampir terjatuh, masa tu pakai sandal tinggi tapi tak le tinggi sangat dalam 2 inci je...keadaan ini menyebabkan kaki terkeluar dari sandal (tergelecet) dan aku dengar kaki berbunyi...aku rasa sakit yang amat sangat...kaki terus bengkak...macammana ni..aku dah tak boleh jalan, ku cuba dapatkan rawatan refleksologi di Amcorp mall...tapi hampa..kaki makin sakit...malamnya aku ke sg merab untuk rawatan phisioterapi..sakit kurang sikit tapi aku dapat rasakan sendi yang terkeluar masih tak dapat dimasukkan balik....

Hari khamis 9 mei 2013...sekali lagi aku ke felda bukit damar, lancang pahang untuk menemui en md jabu bagi memulihkan kakiku...dengan izin allah, tak sampai sepuluh minit semua penderitaanku berakhir...tapi awas!!! pesan en md jabu jangan jatuh lagi sebab untuk masukkan sendi kali kedua lebih sakit.....

sekalung ucapan terima kasih ku ucapkan pada en md jabu...ini kali kedua aku datang ke tempatnya...kali pertama 3 tahun lepas...kaki kiriku buat hal...jari patah....gara2 kasut tinggi...masih terngiang kata2 en md jabu..tak pakai kasut tinggi tak comel....lucu.... 
 

 

Monday, April 8, 2013

Secebis Kenangan diakhir 2012

hmmm kek untuk kami

Kami yang lahir dibulan November& Disember

selamat bersara buat k Dawn

Sunday, April 7, 2013

Aku telah kembali......(cuba jahit sendiri baju anda)

badan untuk baju

yang ni kekek & pesak di gabung

lengan baju
Syukur Alhamdulillah..minat ku datang lagi....kalau dulu aku hanya menempah je baju di butik atau kedai jahit biasa kini aku telah kembali menjahit..aku bukan lah seorang yang tidak tau menjahit...cakap apa saja fesyen aku boleh buat....bukan satu tempat aku belajar..tapi banyak tempat...dari yang murah sampaile yang mahal...cuma kata orang tak sampai seru untuk menceburi perniagaan ini....


Hari sabtu dan ahad, ku luangkan masa untuk menjahit...baju kurung pahang dan dress paling ku gemari...aku juga boleh menjahi pakaian lain...tapi buat masa ini cuma baju tu je le...sebabnya..tak de ruang untuk ku bentangkan kain..meja tak de...walaupun mesin jahit ada 5...tapi kalau meja untuk menggunting tak de macam mana bnak dapatkan hasil yang cantik..

sesiapa yang ingin cuba menjahit sendiri boleh emel jika mahu tahu caranya....percuma saja...kata orang buat amal dengan cara ini je yang aku mampu...emelkan kepada: rohani.salleh@gmail.com

Monday, April 1, 2013

Kuching, sekali lagi aku datang!

bergambar di pintu depan kg budaya

bersama adik dan anak saudara

menyeberangi sg sarawak untuk makan malam

persembahan di kg budaya

kesian...saja dipekena oleh dua orang pahlawan

amboi....cik gu Iskandar dan isteri

adikku asmad
gunung santubong



Tanggal 28 Mac 2013, sekali lagi bumi kenyalang ku jejaki, kali ini bersama bonda dan adik ku Asmad dan Filzah, mereka diiringi keluarga....masa yang singkat kami penuhi dengan berjalan disekitar hotel dan seterusnya menyewa van untuk ke kg budaya, kata orang tak sah kalau ke sarawak tidak ke kg budaya.

Tiket untuk masuk adalah RM 60.00 dan bagi warga emas diberi potongan 50%. dulu pernah aku kesini tapi dengan pakej hotel...harganya lebih murah iaitu rm 60.00 termasuk tambang...seandainya ingin berjalan ditempat lain baik sewa van saja..tapi kena berbincang betul2 agar tidak ada rasa tidak puas hati ...

Untuk mencari makanan halal anda hanya perlu menyeberangi sg sarawak...terdapat restoran yang menyediakan makanan halal....selain dari itu kita juga dapat membeli kek sarawak yang lazat....harga nya ikut bahan yamg digunakan...bermula dari rm 10 keatas....

Thursday, February 28, 2013

Kerja! oooo kerja!....

Semalam, 28 Februari 2013 ketenanganku digugat....satu panggilan dari Pejabat Pejabat Projek Zon Utara membuatkan aku tersentak!...dari seorang juruteknik J22 kepada PPP J36, memaklumkan hanya Unit Penyelarasan Projek sahaja yang belum menghantar Laporan Maklum Balas Pelanggan, bila J36 bertanya aku katakan aku telah emelkan soft copy kepada yang berkenaan dan hard copy dah dihantar pada 20 februari 2013, mustahil laporan berkenaan hilang.

 Untuk pengetahuan kalian, biar apapun tugas, biar seberat mana pun aku pasti siapkan dalam jangka masa yang diberi, sebenarnya laporan ini telah lama disiapkan bila aku nak emel datang lagi borang2 dari bahagian yang lewat hantar, jadi aku mesti bermula dari awal kembali, analisis dan edit laporan tersebut..sememangnya bagi orang yang tak pernah buat kerja begini menganggap benda ni senang ...apakata anda yang rasa...tak ke pening...

Aku pun tak pasti sehingga sekarang apakah laporan tersebut sudah ada dalam fail mereka atau hilang dijalanan...kalau yang emeltu aku boleh buktikan kerana aku memang simpan semuanya...jadi untuk sesiapa yang terlibat...semak dulu dalam fail, semak dulu emel sebelum menelefon dan mengatakan hanya UPP yang belum hantar..bukan apa takut memakan diri sendiri saja...

Wednesday, February 27, 2013

Mesyuarat Pertama di Tahun 2013

Puan Pengerusi memberikan ucapan aluan

Kami di Unit Penyelarasan Projek (UPP)

Meraikan hari ulang tahun kelahiran pegawai (bulan Januari 2013)

emmmm pasti lazat...
Mesyuarat pertama ditahun baru....semangat baru, azam baru.....semoga kita tetap bekerja dalam satu pasukan...saling membantu....

Tuesday, February 26, 2013

Persaraan Cik Latifah

menunggu hidangan
antara sahabat yang datang
gambar kenangan sebelum berpisah
cik tip sedang memberi ucapan perpisahan
Sempena persaraan Cik Latifah dan Pn Zaharah, kami rakan-rakan lama mengadakan sedikit jamuan perpisahan buat mereka biar pun secara kecil-kecilan, namun ianya tetap berbekas dihati...buat Tip, senyuman mu tetap menjadi kenangan...biarpun kita tidak lagi dalam satu jabatan, namun hubungan persahabatan tetap kekal buat selamanya...selamat bersara pilihan buat mu...

Sunday, February 24, 2013

Hargai lah nyawa yang dipinjamkan (tragedi bunuh diri di BTS)


Satu tragedi yang meragut nyawa
Tak dapat dibayangkan betapa sedihnya insan yang menyayanginya....entah kenapa jalan ini yang dipilihnya....walau apapun kita hanyalah mampu bersimpati...secara tak sengaja menyaksikan tragedi ini...dalam perjalanan balik dari tempat lain...melihat ramai orang memandang ke bawah....aku pun turut serta rupa2nya ada seorang wanita telah terjun dari tingkat enam, wanita berbangsa cina...rasanya ini bukan kali pertama tempat ini menjadi pilihan bagi mereka yang ingin menamatkan riwayatnya...

Selamat Datang 2013

Rasanya masih belum terlewat untuk ku sampaikan ucapan selamat menyambut tahun 2013 buat semua sahabat juga sesiapa saja yang mengunjungi blog ini...doaku agar ditahun 2013 ini kita dianugerahkan kesihatan yang baik juga hidup penuh keceriaan, disamping itu kita juga tak lupa untuk memanjatkan doa agar perjalanan hidup yang sedetik cuma akan diberkati oleh Allah....semoga kita sentiasa dipermudahkan dalam apa jua bidang  yang kita ceburi oleh Allah.

Bagi diriku pula, sepanjang dua bulan tahun baru menjengah, ada suka dan dukanya.. ya! ...sebutir permata yang hadir dalam hidup kami telah mengguriskan hati kami...membuat jantungku berhenti berdenyut...terfikir juga dalam hatiku...alangkah malunya keluarganya kalau mengetahui semua ini...kata orang aib diri seseorang itu usah didedahkan...jadi peluang kedua dan terakhir kami berikan...juga sebuah  kemaafan telah kami titipkan  padanya...semoga tidak akan berulang kisah yang amat menyakitkan kami...hargailah kasih sayang yang diberi..... sesungguhnya Allah Maha mengetahui segalanya....dan ingatlah Kemaafan adalah dendam yang terindah....